Pasi Karjula
Kuvanveistäjä
6.5.1964
Puu, moottorisaha, puukko ja kirves
Alussa oli puu, moottorisaha, kirves ja Pasi Karjula. Sitten puu muotoutui pylvääksi, taloksi tai
monijalkaiseksi kruunupääksi. Koivu, kelohonka, poppeli tai meren patinoima ajopuu veistyivät
kirveen viilloin ja puukon vuolloin ihmispääksi, valaaksi tai karhuksi. Voi sanoa, että
keskisuomalaiset metsät ja Pasi Karjula varttuivat ja kasvoivat rinta rinnan, sopusoinnussa.
Siksi puu oli Pasi Karjulalle luontainen materiaalinvalinta. Pasi Karjula vietti lapsuutensa
ja varhaisnuoruutensa Virtain Hauhuun kylässä. Retket kotiseudun jylhissä harju-, järvi- ja
kolumaisemissa piirsivät luonnon monimuotoisuuden lapsen tajuntaan. Kotona mielikuvat siirtyivät
paperille. Piirtäminen oli vaitonaisen lapsen intohimo. Isä viljeli pientilaa ja hankki
leivänlisää metsurina ja myyntimiehenä, kun pellot oli paketoitu. Äiti kävi työssä
vaneritehtaalla Visuvedellä. Lapsitrion keskimmäinen sai jo alakouluiässä ensimmäiset
öljyvärinsä isoisänsä siskolta, joka harrasti maalaamista. Kirkonkylällä Pasi kävi
ihmettelemässä kruunun viljamakasiiniin pystytettyä karhunkaataja Kitusen museota.
Täytetyt mesikämmenet, keihäät, sivakat ja piilukot antoivat mielikuvitukselle siivet. Pasista
ei tullut karhunkaatajaa, mutta kontiot jäivät elämään hänen töihinsä. Mäntässä tuleva
taiteilija tutustui ensimmäisen kerran Hannes Autereen puureliefeihin ja veistoksiin,
lisäpontta taiteellisille kyvyille loihti alakoulunopettaja Heikki Heikkilä, joka innosti
oppilaitaan maalaamaan ja piirtämään.
Puu erottuu metsästä
Ensimmäinen kamera toi luontoretkille uuden ulottuvuuden. Kalliot, louhikot, hongikot ja metsien
loputon moni-ilmeisyys ikuistuivat filmille, ja sen kautta puu oksineen, pahkoineen ja
käkkyröineen erottui metsästä. Puun työstäminen oli Pasi Karjulalle luonnollinen valinta. Hän
hankki itselleen puusepän koulutuksen Petäjävedellä, nikkaroi vuoden Vuosaaren telakalla
Helsingissä ja kävi työn ohessa iltaisin piirtämässä elävää mallia Deineka-opistolla Pauligin
huvilalla. Taide kiinnosti yhä enemmän ja Pasi Karjula hakeutui Kankaanpään taidekouluun, jossa
hänelle lopullisesti selvisi, että hän halusi kuvanveistäjäksi. Kun ammatinvalintaratkaisu oli
tehty, sen luonnollisena seurauksena oli Kuvataideakatemia, jossa Pasi Karjula alkoi nelivuotisen
opiskelunsa 1986. Lauri Anttilan rehtorikaudella kuvanveisto-oppilaat eivät enää piirtäneet
ensimmäisenä vuotena mallia vaan siirtyivät suoraan muovaamaan savea, valamaan kipsimalleja ja
työskentelemään tulevien materiaaliensa parissa.
OLO
Opiskeluaikanaan Vallilan taiteilija-asuntolassa Pasi sai solukavereikseen Teemu Mäen ja Marko
Vuokolan. Ystävyys Markon kanssa syveni työkumppanuudeksi. Kaverukset perustivat taiteilijaduon, joka sai nimekseen OLO. Sen nimissä he ovat vuosien varrella ottaneet ahkerasti osaa useisiin näyttelyihin. Ryhmän mestarinäytteenä voidaan pitää Hietalahden rantaan syntynyttä tilataideteosta, joka sai nimekseen OLO no: 22. Moniosainen teräspalloryhmittymä kiertää satama-allasta merta, taivasta ja pilviä heijastavana planeettarypäleenä, joka antaa ohikulkijalle löytämisen riemun.
Valmistuttuaan Kuvataideakatemiasta Pasi Karjula työskenteli hetken kuvanveistäjä Martti Aihan
assistenttina. Kosketus luovaan työhön ja taidemaailmaan rohkaisi nuorta taiteilijaa hankkimaan
oman ateljeen, jonka tulipalossa myöhemmin tuhoutui osa Karjulan töistä.
Huippuvuorilta Espanjaan
Englantilaisen kuvanveistäjän David Nashin Suomen-näyttelyn pystyttäminen ja veistäjien
sukulaissieluisuus varmistivat Pasin materiaalinvalintaa. Puu kokoon tai lajiin katsomatta oli
hänen aineksensa. Vuosien varrella Pasi on tutustunut myös eksoottisiin puihin. Hänen puukkonsa
on vuollut pinjaa, akasiaa ja kovaa appelsiinipuuta. Taiteilijan luova uteliaisuus innostaa
vuolemaan kaikkea neulasta tai lehteä kasvavaa. Sama uteliaisuus on vienyt taiteilijan
työskentelemään eri puolille Eurooppaa. Karjula on vuollut puuta Huippuvuorilla, Italiassa,
Espanjassa ja Rovaniemen kaamoksessa. Suurimmat pöllit ovat saaneet moottorisahan viiltoja
Savonrannassa taiteilijatoveri Sami van Ingenin vuokraamalla koululla. Myös Pasi Karjulan
yhteisnäyttelyiden valtiorypäle on näyttävä. Pasin töitä on ollut esillä Ruotsissa, Islannissa,
Norjassa, Saksassa, Italiassa, Australiassa, Ranskassa, Yhdysvalloissa, Venäjällä, Virossa,
Liettuassa, Walesissa ja Puolassa.
Yhden pölkyn taiteilija
Pasi Karjulaa voisi kutsua yhden pölkyn taiteilijaksi. Useimmiten hänen työnsä muodostuvat
yhdestä ainoasta puusta, mutta siltikään niistä ei tule yhdenkaltaisia. Hänen veistoksilleen
ominaista on pinnan elävyys. Pasi Karjula ei hio eikä hinkkaa töitään vaan antaa kirveen, sahan
tai puukon viilloilla puun säilyttää oman todellisen kauneutensa, syynsä, nukkansa ja
karheutensa. Suurissa töissään Pasi Karjula antaa puun säilyttää oman ylpeytensä. Ne seisovat
pilareina, pylväinä, toteemeina vielä kasvunsa jälkeenkin näyttelytilaan juurtuneina. Suorat,
klassiset linjat ovat saaneet kupeilleen tai latvaansa pahkamaisia sarvia, kruunuja ja
kasvainmuodostelmia, jotka ryhdittävät muotoa kuin kunniamerkit. Pienissä töissään Pasi Karjula
osoittaa veistäjäntaitonsa ja työkalujensa täydellisen hallinnan. Sirot pikku-ukot, karhut,
valaat ja soikiot suorastaan julistavat kiitosta puukolle ja sen käyttäjälle. Töistä henkivät
taito, taiteellisuus ja salattu veikeys, joka myös loistaa taitelijan lempeästä katseesta.
Pasi Karjula ei suuremmin selittele töitään. Hän ei myöskään julista tai osallistu. Sen hän
jättää taiteensa katsojalle.
12.8. 2001
Vexi Salmi